BRÖSCANCERFÖRBUNDET OCH WATOTO ARTS SAMARBETAR FÖR BRÖSTHÄLSA

Bröstcancerförbundet och det familjedrivna dockföretaget Watoto arts samarbetade i år för att ta fram ”brösthälsoväskan” till vår kampanj med fokus på brösthälsa. Vi passade på att ställa några frågor till Fatma Guettou för att berätta mer om Watoto Arts och hur idéen till samarbetet föddes.

Ella Rudberg, digital kommunikatör 21 oktober uppdaterad 23 oktober

Publicerad 24 oktober 2023

Bröstcancerförbundet och Watoto arts med brösthälsoväskan.
Bröstcancerförbundet och Watoto arts med brösthälsoväskan

Hej Fatma, berätta om hur du startade Watoto arts!
Allting startade egentligen som ett föräldraledighetsprojekt. När jag var ledig med mitt barn så var vi i en leksaksbutik där jag tyckte att allt var väldigt homogent. Mycket var plastigt och importerat långt ifrån. Vi hittade inte dockor som representerade oss. Jag omvandlade den frustrationen till skaparglädje. Jag har alltid gillat att skapa och det var ett bra tillfälle att sy en egen docka till mitt barn.

När vänner och bekanta såg dockan ville de också ha, så jag började göra look a like-familjer till dem och deras barn. Min man uppmuntrade mig att starta ett instagramkonto och genom det insåg jag att det var många fler som också ville ha mina dockor. Det kunde vara olika hudfärger, hårfärger och funktionsvariationer som de saknade i leksaksbutikerna.

`

Fatma med Watoto arts dockfamilj.Fatma med Watoto arts dockfamilj.

När jag sedan var tilbaka till jobbet så malde det där i bakhuvudet. Jag och min man kände att det här konceptet är något vi tror på, så vi bestämde oss för att satsa professionellt. I år drog vi igång på riktigt som ett bolag!

Watoto arts har fått flera utmärkelser och priser och har nu egna produktionslokaler där de tillverkar sina dockor med ekologiska material. De har också expanderat internationellt genom att bli finalister i den europeiska branschorganisationen European Toy Association för leksaktillverkare som gör det lilla extra för planeten och för barnen.

Du och Bröstcancerförbundets kommunikationschef Sara träffades på ett seminarium, hur föddes idéen till ett samarbete?

Ja, ni hade ett gäng gamla tygväskor som ni ville göra om på ett hållbart och lokalt vis. Vi kände att det här är någonting som vi båda delar värderingar i, och att det skulle bli ett fint projekt att göra gemensamt.

Bröstcancerförbundet och Watoto arts med brösthälsoväskan.

Brösthälsoväskan fylld med informationsmaterial och klämbröst.

Du har också en tidigare bakgrund inom biokemi?
Ja, jag har disputerat inom biokemi och sen gjorde jag en postdoc. i Tyskland där jag forskade inom cancer.

Jag var jättenyfiken som barn! Lånade alltid böcker från biblioteket som handlade om djur och växter. Det stod mellan att bli biolog eller kemist, och till slut blev det kemi vid Stockholms Universitet. Där fick jag smak för forskarvärlden.

När jag börjar med någonting så dyker jag in i det, precis som jag gör nu med dockorna. Det var när jag fick barn som det blev en naturlig paus från den nischade forskarvärlden. Hur ser samhället ut? Hur kommer mina barn att växa upp i det här samhället? Och hur kan jag vara den bästa förebilden och ge dem den bästa starten i livet? Jag kom fram till att jag tycker det är viktigt att visa mina barn att det inte bara finns en väg i livet.

Tack för dina ord Fatma! Följ hennes arbete genom Watoto arts instagram och hitta produkterna på Watoto arts hemsida.

Fatima framför Watoto arts produktionslokal