FC SAMP SLOG EGET INSAMLINGSREKORD MED ROSA MATCHEN

Hej Viktor Morgården, sportchef för fotbollsklubben FC Sampierdarenese Stoccolma. Ni samlade i samband med Rosa matchen 3 september in 130.104 kr och slog därmed rekord från förra årets insamling. Vilken fantastisk insats!

Författare: Ella Rudberg, digital kommunikatör på Bröstcancerförbundet

Publicerad 24 oktober 2023

Victor_22_FC_Sampa.2e16d0ba.fill-1600x800-c75

VAD DRIVER ER I LAGET FC SAMPIERDARENESE TILL ATT STÖDJA BRÖSTCANCERFORSKNINGEN OCH DRABBADE?

Vår lagkamrat Patrick Ekwalls fru gick mycket tragiskt bort efter att ha drabbats av bröstcancer år 2020. Efter det var Patrick med och drog igång initiativet Rosa Matchen och för oss var det en självklarhet att vara med på det. Många i vårt lag har tyvärr erfarenheter av att någon familjemedlem drabbats av bröstcancer så det känns extra viktigt för oss att kunna vara med och bidra.

DU SJÄLV HAR EN NÄRSTÅENDE SOM HAR DRABBATS AV BRÖSTCANCER. HUR ÄR DIN ERFARENHET AV ATT VARA ANHÖRIG?

Jag och min fru Diana hade precis gift oss och vår son hade knappt fyllt ett år när vi fick chockbeskedet att Diana hade drabbats av bröstcancer. Hon var då bara 32 år och livet vände verkligen från en dag till en annan. Diagnosen kom väldigt plötsligt och förloppet från diagnos till friskförklarad tog bara två månader men det var dom värsta två månader i våra liv. Efter en intensiv period med mängder av läkarbesök och undersökningar kunde läkarna konstatera av varken strålning eller cellgifter var nödvändigt men att hela Dianas högra bröst var tvunget att opereras bort.

Att vara närstående till någon som drabbas av bröstcancer är oerhört tufft, i synnerhet när man har en liten ettåring att ta hand om. Jag kände att det var viktigt att jag kunde finnas där för min fru med allt mitt stöd hela tiden under den här perioden och det var skönt både för mig och Diana att jag var med på alla de många läkarbesök och behandlingar som hon var tvungen att gå igenom.

HUR STÖTTAR DINA LAGKAMRATER I SAMPIERDARENESE DIG?

Samp är verkligen som en stor familj där alla tar hand om varandra och det kände jag verkligen av när jag och min fru gick igenom den här tuffa perioden. Dom kom förbi med mat, blommor och hörde av sig för att kolla läget hela tiden. Det var så fint att få uppleva det och det betyder så mycket att ha dessa underbara lagkamrater i ens liv.

SLUTLIGEN, OM DU SKULLE GE ETT RÅD TILL ANDRA LAG SOM VILL ENGAGERA SIG I ROSA MATCHEN, VAD SKULLE DET DÅ VARA?

Gör det! Det känns så bra att få kunna hjälpa till och göra något viktigt samtidigt som man får göra det tillsammans med sina vänner. Det är enormt fint! Kontakta gärna mig så berättar jag mer om hur vi har gjort med våra lyckade Rosa Matcher.

Stort tack Viktor Morgården för dina viktiga ord, och laget FC Sampierdarenese Stoccolma för den otroliga insamlingen. Tillsammans bekämpar vi bröstcancer!

Vill du också arrangera en Rosa match till förmån för bröstcancerforskning och drabbade?

Rosa Matchen är initierad av vår ambassadör Patrick Ekwall. En rosa match kan arrangeras året om inom alla slags idrotter. Syftet med initiativet är att driva engagemang och insamling till förmån för Bröstcancerförbundet.

Läs mer här!
otbollslaget FC Sampierdarenese i rosa tröjor under Rosa matchen