"Med det färgglada mönstret vill jag sprida hopp"

Carin Wester, designchef på Åhléns och grundare av varumärket Carin Wester, har skapat årets kollektion av ”Scarfs for Scars” till förmån för Bröstcancerförbundet. Med inspiration i livslust, glädje och hopp har Carin Wester tagit fram en scarf i siden som nu säljs i begränsad upplaga på Åhléns.

Publicerad 27 september 2021

Scarf_2021_800x400px_96dpi.2e16d0ba.fill-1600x800.jpg

Varje timme får en kvinna beskedet bröstcancer, den vanligaste cancerformen hos kvinnor. För att nå visionen om att ingen ska drabbas, finansierar Bröstcancerförbundet patientnära bröstcancerforskning, ger stöd och rehabilitering till drabbade och bedriver opinion i bröstcancerfrågor. Samarbetet med Carin Wester och Åhléns är ett led i det arbetet.

"Designen och idén till scarfen växte fram ur ett behov av att förmedla hopp, livslust och glädje."

Carin Wester

– Flera vänner och kollegor har drabbats av bröstcancer, därför var det självklart för mig att samarbeta med Bröstcancerförbundet. Designen och idén till scarfen växte fram ur ett behov av att förmedla hopp, livslust och glädje. För de som drabbats av bröstcancer kan det vara skönt att vila tankarna på något annat än tuffa behandlingar, oro och sjukhusbesök. Med det färgglada mönstret vill jag sprida hopp till de som lever med bröstcancer, säger Carin Wester.

Bröstcancerförbundets samarbete med Carin Wester är det andra inom ramen för ”Scarfs for Scars” som lanserades 2020. Då i samarbete med Lars Wallin.

Årets scarf är framtagen i hundra procent siden i storleken 70x70 cm. Den kostar 399 kronor och säljs i en liten tillhörande tygväska på Åhléns varuhus och på åhlens.se. För varje såld scarf skänker Åhléns 100 kronor till Bröstcancerförbundet.

"Vi är väldigt stolta över det här samarbetet. Carins glädjefyllda vackra design och fina engagemang betyder mycket för alla oss bröstcancerberörda."

Susanne Dieroff Hay, ordförande Bröstcancerförbundet

Om Carin Wester 

Carin Wester varumärket startade 2004 av Carin Wester själv, ett varumärke som snabbt blev omtalat och framgångsrikt tack vare sin urbana skandinaviska design med en ”twist”. Varumärket köptes av Åhléns 2017 med visionen att demokratisera design, att göra kläder av hög designgrad mer tillgänglig för alla kvinnor. Carin Wester själv är fortfarande designchef för varumärket på Åhléns, vilket säkerställer att varumärkets arv förvaltas och utvecklas på ett bra sätt.

Bröstcancer i siffror

  • Varje timme får en kvinna beskedet bröstcancer
  • Nära 8000 kvinnor om året får diagnosen bröstcancer
  • 80 procent av de drabbade överlever
  • Bröstcancer är den vanligaste cancerformen hos kvinnor
  • Två av tre fall upptäcks vid mammografi
Läs mer om bröstcancer
Aktiviteter

Aktiviteter

Bli medlem

Bli medlem