WEBBINARIUM: KAN AI FÖRBÄTTRA BRÖSTCANCERVÅRDEN?

En livesänd paneldiskussion om möjligheter och utmaningar med den nya AI-tekniken. Experter och representanter för Bröstcancerförbundet diskuterar hur den nya AI-teknologin kan förändra bröstcancervården i Sverige. 16 oktober

Publicerad 24 oktober 2023

ai_webinarium_main_image.2e16d0ba.fill-1600x800-c75
Hur kan vi med hjälp av AI revolutionera den svenska bröstcancervården? Det pratar vi om i detta livesända webbinarium.

Artificiell intelligens förutspås förändra samhället på ett fundamentalt sätt och utmålas som både hoppfullt och ibland skrämmande. Därför bjuder nu Bröstcancerförbundet in till en livesänd paneldiskussion om hur AI kan komma att förändra diagnostik och behandling av bröstcancer, nu och i framtiden. Vilka möjligheter kan den nya tekniken ge bröstcancervården och hur kan det komma att påverka patienterna i slutändan.

Diskussionen tar avstamp i två konkreta projekt där AI inom bröstcancerdiagnostiken nu börjar påverka bröstcancerpatienter i praktiken. Vi passar även på att spana in i framtiden för att se hur den banbrytande AI-teknologin kan komma att förbättra och förändra den svenska bröstcancervården.

Datum: 15:e november

Tid: 18.00 -19.00

Hur: Livestreamat panelsamtal, öppet för alla.

Anmäl dig här

Det kommer även finnas möjlighet att skriva frågor till panelen under diskussionens gång.

PANELDELTAGARE:

Susanne Dieroff Hay - Ordförande Bröstcancerförbundet

Johan Hartman – Professor i tumörpatologi KI, Överläkare Karolinska Universitetssjukhuset och representant för SwAIPP (Swedish AI Precision Pathology)

Fredrik Strand – Docent i radiologi, bitr. överläkare Karolinska Universitetssjukhuset och representant för VAI-B (Valideringsplattform för AI inom Bröstradiologi)

Moderator: Karin Ekberg - Bröstcancerförbundet

SAMARBETSPARTNERS

Webbinariet möjliggörs av Vinnova som finansierar två innovationsprojekt gällande AI i svensk bröstcancervård.

VAI-B (Valideringsplattform för AI inom Bröstradiologi): Ett samarbetsprojekt kring en ny valideringsplattform för Ai inom bröstcancerscreening. Aktörer: Karolinska Institutet, Karolinska sjukhuset, Lunds universitet, Region Skåne, Linköpings universitet, Region Östergötland, KTH, Bröstcancerförbundet och Medtech4Health AB.

SwAIPP (Swedish AI Precision Pathology): Ett samarbetsprojekt för implementering av forskning om AI-baserad precisionsdiagnostik av cancer. Aktörer: Karolinska Institutet, Region Västmanland, Region Kalmar län, Region Skåne, Stratipath, Philips, Microsoft, Roche, Nysam, Medqure och Bröstcancerförbundet.

Välkommen!